اقرار آدم علیه السلام به ولایت ائمه علیهم السلام !!!

سوال

پرسش :

❓امام باقر : تمام پیامبران، اهل‌سنت بودند.

به‌جز ۵ نفر ‼️

📝 جابر جعفی می‌گوید : از امام باقر درباره‌ی آیه‌ی {۱۱۵ طه} پرسیدم.
امام فرمود : مقصود خدا این است که : به آدم ابوالبشر درباره محمد و امامان بعد از او، سفارش کردیم. اما آدم، آن را ترک کرد و امامتِ آنها را نپذیرفت.
و فقط [۵نفر] انبیاء اولواالعزم، نامگذاری به اولواالعزم شدند، زیرا به عهد خدا درباره محمد و امامان و مهدی، معترف شدند و به‌آن اقرار نمودند.

👌🏻 حضرت آدم ﷺ و تمام انبیاء غیر اولواالعزم، هیچکدام قائل به امامتِ مورد ادّعای شیعه نبودند و جملگی به مذهب اهل‌سنت وجماعت معتقد بودند. ❗️❗️

💠#پاسخ💠

👌در ذیل مفصلا روایات شیعه و اهلسنت را آورده ایم که خداوند اقرار به ولایت ائمه علیهم السلام را از تمام انبیاء و آدم ع گرفت و تمامی انبیاء جملگی به ولایت ائمه علیهم السلام اقرار کردند :

💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2986

❗️وهابی در ترجمه روایتی که مورد استناد قرار داده است تحریف کرده است و به دروغ مدعی شده است که آدم ع امامت ائمه ع را نپذیرفت و انکار کرد , در حالی که روایت در موضوع دیگری است .

👌راوی از امام باقر علیه السلام در مورد آیه «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَی آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا» روایت می‌کند که ایشان فرمودند:

” ما در مورد محمد ص و ائمه بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین با آدم پیمان بستیم، اما او آن پیمان را ترک کرد در مورد این که ایشان چنین هستند، عزمی استوار نداشت و پیامبران اولوا العزم بدین خاطر اولو العزم نامیده شده اند که خداوند با آنان در مورد محمد و اوصیا بعد از او و مهدی و سیرت او پیمان بست و آنان یقین حاصل کردند که این افراد، این چنین اند و بدان اذعان داشتند ”

” «عهدنا إلیه فی محمد و الأئمه من بعده فترک و لم یکن له عزم أنهم هکذا، و إنما سمی اولوا العزم لأنه عهد إلیهم فی محمد و الأوصیاء من بعده و المهدی و سیرته و اجتمع عزمهم على أن ذلک کذلک، و الإقرار به». ”

📚الکافی، ج ۱ ص ۳۴۴ ح ۲۲.

👌در این روایت می گوید که آدم علیه السلام پیمانی را که در مورد ائمه ع بسته بود به فراموشی سپرد و ترک کرد , به حسب روایت دیگری که مرحوم کلینی در ادامه همان روایت نقل می کند , پیمان مذکور کلماتی در مورد پنج تن آل عبا و دیگر ائمه ع بوده است که آدم آن کلمات را به فراموشی سپرد :

” عن أبی عبد الله (علیه السلام)، فی قوله: «و لقد عهدنا إلى آدم من قبل، کلمات فی محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و الأئمه من ذریتهم ”

📚همان منبع ح ٢٣

👌یعنی آدم ع کلمات در مورد ائمه ع را به فراموشی سپرد , این کلمات همان کلمات توسل به ائمه ع بوده است که خدا به آدم ع تعلیم داده بود تا به وسیله آن کلمات به خداوند تقرب جوید و به پنج تن آل عبا توسل کند اما آدم ع ترک اولی کرد و چنین نکرد و این کلمات و طریقه توسل را به فراموشی سپرد که مجددا خداوند این کلمات را پس از ترک اولایی که آدم صورت داد و از بهشت بیرون شد , به آدم الهام کرد تا به وسیله آن کلمات و توسل به آن کلمات از خطا و ترک اولایش توبه کند : ” أی ترک التوسل بهم علیهم السلام بعد ارتکاب الخطیئه حتى ألهمه الله ذلک. ”

📚مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏۵، ص: ۲۵

👌الهام این کلمات به آدم ع در سوره بقره آیه ٢٧ مورد بیان قرار گرفته است و فرمود :

” فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ ” سپس آدم از پروردگار خود کلماتى دریافت داشت (و با آنها توبه کرد) و خداوند توبه او را پذیرفت. ”

👌بنابراین این کلمات , همان کلمات توسل به ائمه ع و پنج تن آل عبا بوده است . این نکته را هم شیعه نقل کرده است و هم اهلسنت :

«سأله بحق محمد و علی و الحسن و الحسین و فاطمه ». ”

📚الکافی ج ٨ ص ٣٠۵

👌سیوطی عالم بزرگ اهلسنت از ابن عبّاس‏نقل مى‏کند که من از رسول خدا پرسیدم: منظور از این کلماتى که آدم علیه السلام از خداوند دریافت داشت و با آن توبه کرد چه بود؟ فرمود:

“«سَئَلَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٍّ وَ فاطِمَهَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ الّا تُبْتَ عَلَىَّ فَتابَ عَلَیْهِ»: «او خدا را به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسین خواند و تقاضا کرد که مرا ببخش و خداوند توبه او را پذیرفت».”

📚الدّر المنثور، جلد ۱، صفحه ۶۰٫

👌بر این اساس پیمانی که آدم ع در مورد ائمه ع به فراموشی سپرد و ترک کرد , کلمات توسل به ائمه ع بود که مجددا خداوند این کلمات را به آدم ع پس از ترک اولایش الهام کرد . یعنی پیمان مذکور در روایت مورد بحث ارتباطی به رد کردن امامت ائمه ع از سوی آدم ع ندارد , چرا که آدم ع اقرار به ولایت ائمه ع را داشته است .

0
کارشناس1 2 ماه 0 پاسخ ها 61 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ