انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی

سوال

پرسش

❔ یادداشت اخیر آقای سروش محلاتی

با شهادت حضرت حمزه در جنگ احد مسلمانان سخت متاثر شدند بخصوص که دشمن بدن او را مثله کرد و برخی اعضاء ان را قطع کرد . این مصیبت بر مسلمانان سخت و گران بود و انها میگفتند که باید این کار را تلافی کرده و عده ای از قریش را اینگونه مجازات کنیم و حتی گفته شده که رسول خدا در اثر شدت ناراحتی گریست و فرمود : از هفتاد –یا سی — نفر از مشرکان همانگونه انتقام خواهم گرفت : لامثلن بسبعین رجلا منهم (المیزان ج ۱۲ ص ۳۷۷ و تفسیر القمی وه اعلام الوری و .. سیره ابن هشام ج۲ ص۹۵ تاریخ طبری ج۲ ص۵۲۸)

در این فضای خشم و کینه توزی ، آیه نازل شد تا جلوی افراط گری را بگیرد و مسلمانان را به اخلاق برگرداند . خداوند فرمود : انتقام باید در حد همان جنایت و بهمان اندازه باشد و حق ندارید از ان تجاوز کنید و البته صبر و خویشتن داری بهتر است :
و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین (سوره نحل ایه ۱۳۶) و پیامر فرمود : تحمل و صبر میکنم .

و بدین وسیله نه فقط ان فضای ملتهب و انتقام جویانه که میتوانست زمینه اقدامات خلاف قاعده باشد پایان یافت بلکه با دعوت به خویشتن داری ، ارامش به جامعه باز گشت.

خویشنداری_بجای_انتقام ‼️

پاسخ:

ما ماموریم که همواره دشمن ظالمین باشیم و سکوت کردن در برابر ظالمی که سکوت او را وقیح تر و گستاخ تر در ظلم کردن می کند ، روا نیست ، در برابر چنین ظالمی باید دست از سکوت کشید و انتقام گرفت .

❕علی علیه السلام فرمود ؛

«همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید»

نهج البلاغه نامه ۴۷

❕حضرت عیسی چنین وصیت می نمود ؛

« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که عزت شما از بین می رود»

معانی الاخبار ص۱۹۶

❕ على علیه السلام فرمود ؛

« گذشت به همان اندازه که شخص بزرگوار را درست مى‏ کند، شخص فرومایه را تباه مى‏ گرداند. »

کنزالفوائد ج ۲ ص ۱۸۲

و فرمود ؛

« [بدى یا خوبى را] به نیکى پاداش ده و از بدى درگذر، به شرط آن که به دین لطمه‏ اى نزند یا در قدرت اسلام ضعفى پدید نیاورد. »

غرر الحکم ح ۴۷۸۸

❕امام زین العابدین علیه السلام فرمود ؛

« حق کسى که به تو بدى کند، این است که از او درگذرى، ولى اگر دانستى که گذشت از او زیانبار است، آن گاه انتقام بگیر. خداوند تبارک و تعالى فرموده است: «بر کسانى که پس از ستمى که بر آنها رفته باشد انتقام مى ‏گیرند، ملامتى نیست».

میزان الحکمه ج ۷ ص ۴۶۶

کیست که نداند سکوت در برابر ظلم آمریکا در ترور سپبهد شهید سلیمانی ، موجب گستاخی بیشتر آنها و لطمه به مقاوت اسلامی و تضعیف مسلمین می شود ، این جا دیگر ، جای عفو و گذشت نیست ، بلکه جای انتقام و مقابله است ، چنان که خداوند می فرماید ؛

« و کسى که بعد از مظلوم شدن یارى طلبد ( و انتقام گیرد) ایرادى بر او نیست »

🔸شوری ۴۱

👌آنچه که شبهه افکن به آن استناد کرد ، در رابطه با جنگ احد است ، که شرح جریان چنین است ؛

« در آن هنگام که چشم پیامبر به بدن رشید حمزه افتاد که در خاک و خون غلتیده بود و دشمن سنگدل سینه و پهلوى او را شکافته و کبد (یا قلب) او را بیرون کشیده بود و گوش و بینى او را نیز قطع کرده بود. پیغمبر بسیار منقلب و ناراحت شد و بعد از حمد و سپاس الهى و شکایت به درگاه او فرمود: اگر من بر آنها غلبه یابم آنها را مُثله خواهم کرد» (و طبق روایت دیگرى فرمود: با هفتاد نفر از آنها همین معامله مى ‏کنم.) آیه نازل شده، و دستور به عدم تعدى در مجازات داد و مسلمانان را دعوت به صبر نمود، بلافاصله پیامبر عرض کرد: «اصْبِرُ اصْبِرُ؛ خدایا صبر مى ‏کنم، صبر مى ‏کنم».

📚بحار الانوار ج ۲۰ ص ۶۳

❕آیه نازل شده ، آیه ۱۲۶ نحل است که فرمود ؛

« هر گاه خواستید مجازات کنید ، تنها به مقداری که به شما تعدی شده کیفر دهید و اگر شکیبایی پیشه کنید ، اینکار برای شکیبایان بهتر است »

❕پیامبر گرامی قصد مثله کردن و تکه تکه کردن بدن کفاری را داشت که حمزه سید الشهداء را شهید کرده بودند ، آیه نازل شد و گفت به همان اندازه که به شما تعدی شده تعدی کنید ، یعنی اگر آنان شما را کشتند ، شما هم بکشید ، اما حق تجاوز ندارید که مثلا دست به مثله بزنید ، چنان که شیخ مفید نقل می کند که علی به امام #حسن علیهما السلام فرمود ؛

« از #مثله کردن قاتلم بپرهیز زیرا رسول خدا آن را مکروه می دانست حتی نسبت به یک سگ گزنده »

الاختصاص ص۱۵۰

❕بنابراین آیه مذکور تنها از تجاوز از حد و مثله کردن نهی می کند ، نه از اصل انتقام ، اگر چه در پایان آیه سخن از شکیبایی و عفو کردن به میان می آورد ، که پیامبر گرامی نیز فرمودند صبر می کنیم و در فتح مکه ، فرمان عفو عمومی را صادر کرد و حتی آنانی را که در قتل حمزه موثر بودند ، بخشید .

تفسیر نمونه ج ۱۱ ص ۴۵۸

اما چنان که گذشت ، عفو کردن ظالمینی که موجب وقیح و گستاخ تر شدن آنان می گردد روا نیست ، اگر در زمان کنونی در برابر آمریکا و ترامپ سکوت کرده و صبر پیشه کنیم ، آنان این صبر را حمل بر ضعف ما کرده و جرات بیشتری پیدا می کنند که به ما آسیب برسانند و حتی به سرزمین ما حمله مستقیم داشته باشند ، در این جا باید از در انتقام وارد شد نه عفو و بخشش ، چنان که روایاتش از نظر گذشت ، اما عفو پیامبر ، موجب شد که قاتلین حمزه تسلیم امر پیامبر شده و وارد در جرگه مسلمین شوند ، با این وجود ، پیامبر گرامی در فتح مکه ، حکم عفو را از افرادی که می دانست عفو ، موجب گستاخ تر شدنشان می شود ، برداشت و حکم قتل آنها را صادر کرد ، چنانکه نقل می کنند که فرمود ؛

« تمام کوشش من این است که فتح مکه بدون خون‏ریزى صورت گیرد. از این‏رو، از کشتن افراد غیر مزاحم باید خوددارى کرد، ولى باید چند نفر به نام‏هاى «عکرمه بن ابى جهل»، «هبّار بن الاسود»، «عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح»، «مقیس حبابه لیثى» ، «حویرث بن نقیذ»، «عبد اللّه بن خطل»، «صفوان بن امیه، «عبد اللّه بن الزبیرى»، «حارث بن طلاطله» و چهار زن هر کجا دست‏گیر شوند بلافاصله #اعدام گردند.»

سیره ابن هشام ج ۲ ص ۴۰۹_ تاریخ الخمیس ج ۲ ص ۹۰

بنابراین عفو و گذشت نسبت به افراد لجوج و وقیح و گستاخ که عفو را حمل بر ضعف می کنند و سبب جرات بیشترشان می گردد روا نیست ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛

« عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسی که بر گناه #اصرار دارد»

📚بحار الانوار ج۷۵ ص۸۹ _ الدره الباهره ص۱۸

❕مصادیق دیگر تجاوز از حد در انتقام که در آیه از آن نهی شده است همان است که در سایر روایات ما مورد اشاره قرار گرفته است که عبارتند از این که ؛

اگر دشمن اسلحه را بر زمین بگذارد و تسلیم شود نباید به او حمله کرد، و همچنین نسبت به کسانى که قدرت بر جنگ ندارند مانند پیرمردان، کودکان و زنان نباید مزاحمت شود، و نابود کردن باغ‏ها، مزارع و تخریب اماکن قابل استفاده و توسّل به سلاح هاى کشتار جمعى، همه از مصادیق تعدّى بر بیگناهان و انتخاب روش هاى غیر انسانى است، که از نظر اسلام ممنوع است.

وسائل الشیعه ج ۱۵ ص ۶۲ باب ۱۶_۱۸

❕پیامبر گرامی نیز هر گاه لشکرى را مأمور جنگ‏ مى‏ کرد فرماندهان سپاه را با لشکر طلب مى ‏فرمود و این گونه موعظه و ارشاد مى‏ کرد: «بروید به نام خداوند متعال، و استعانت بجویید به خداوند و براى او و آیین رسول خدا جهاد کنید، اى مردم مکر نکنید واز غنائم جنگى سرقت روا مدارید و اعضاى دشمن را بعد از کشته شدن جدا ننمایید، پیران و اطفال و زنان را به قتل نرسانید و عابدان و رهبانان را که در غاره وبیغوله‏ ها جاى دارند به قتل نرسانید.

❕درختان را از بیخ نزنید مگر اینکه ناچار باشید، نخل ها را نسوزانید و با آب غرق نکنید، درختان میوه را ریشه کن نسازید، زراعت را آتش نزنید که خود بدان محتاج خواهید بود، و حیوانات حلال گوشت را نابود نسازید مگر به اندازه ‏اى که براى تغذیه لازم دارید. هرگز آب دشمن را با زهر آلوده نسازید و حیله و نیرنگ به کار نبرید …». خود آن حضرت نیز هرگز با دشمنان غیر از این معامله نکرد، شبیخون بر دشمن نزد .

منتهی الامال ج ۱ ص ۱۶_ بحار الانوار ج ۹۷ ص ۲۵

بنابراین ، مصادیق تجاوز از حد ، موارد فوق است که در آیه مذکور از آن نهی شده است واصل انتقام گرفتن در برابر دشمن گستاخ و لجوج ، مورد توصیه آیات و روایات است .

❕البته شبهه افکن معتقد است که آنان یک نفر از ما چون سردار سلیمانی یا نهایتا چند نفری از ما را کشتند و ما هم مجاز هستیم تنها چند نفری از آنها را بکشیم و اگر بیشتر بکشیم ، تجاوز از حد کرده ایم که مورد نهی قرآن است .

این استدلال هم بی پایه و اساس است ، زیرا آمریکا سال های سال است که با ما اعلان جنگ کرده است و جزء دشمنان حربی محسوب می شود ، تجهیز اسرائیل برای مقابله با ایران و گروههای مقاومت ، تجهیز عربستان برای دشمنی با ایران و ملت مظلوم یمن ، ایجاد گروههای نیابتی برای نبرد با ایران ، گروههایی چون داعش ، القاعده و … و اخیرا هم نبرد مستقیم و ترور سردار سلیمانی و حمله به مواضع حشد الشعبی در عراق ، و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در کنار تحریم های کمر شکن اقتصادی و دارویی و غذایی و … همه و همه ، مصادیق دشمنی کردن آمریکا با ما است که موجب می شود حکم کنیم که نیروهای آنان در منطقه ، مصداق کافر حربی هستند و جهاد و نبرد با آنان لازم است .

❕خداوند به پیامبرش امر می کند ؛

« اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر. جایگاهشان جهنم است و بد سرانجامى است». ( توبه ۷۳)

❕و می فرماید ؛

« و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏ جنگند، نبرد کنید… هر کجا آنان را یافتید، به قتل برسانید …. اگر (در آن جا) با شما پیکار کردند، آنها را به قتل برسانید! چنین است جزاى کافران‏… با آنها پیکار کنید! تا فتنه باقى

نماند، و دین، مخصوص خدا گردد » ( بقره ۱۹۱_۱۹۳)

❕و می فرماید ؛

« آنها که ایمان دارند در راه خدا پیکار مى‏ کنند و آنها که کافرند در راه طاغوت (و افراد طغیانگر) پس شما با یاران شیطان پیکار کنید (و از آنها نهراسید) زیرا نقشه شیطان (همانند قدرتش) ضعیف است.» ( نساء ۷۶)

❕و می فرماید ؛

« اى کسانى که ایمان آورده ‏اید با کافرانى که به شما نزدیکترند پیکار کنید (و دشمن دورتر شما را از دشمنان نزدیک غافل نکند) و آنها باید در شما شدت و خشونت احساس کنند، و بدانید خداوند با پرهیزکاران است.» ( توبه ۱۲۳)

❕و می فرماید ؛

« هنگامى که با کافران ( در میدان جنگ ) رو به رو مى‏ شوید گردنهایشان را بزنید، و هم چنان ادامه دهید تا به اندازه کافى دشمن را درهم بکوبید، در این هنگام اسیران را محکم ببندید » ( محمد ۴)

ما به حکم این آیات ، ماموریم که با نیروهای آمریکا در منطقه که برای دشمنی با ما آمده اند ، بجنگیم و آنان را از منطقه بیرون کنیم و در این راه ، هر چقدر می توانیم با آنان پر شدت برخورد کرده و کشتگان بیشتری از آنها بگیریم که اگر چنین نکنیم ، مصداق این روایت علی علیه السلام می شویم که فرمود ؛

« سوگند به خدا که شما بد شعله ‏اى براى آتش جنگ هستید! [زیرا] به شما نیرنگ مى ‏زنند و شما نیرنگ نمى‏ زنید، شهرهاى شما را مى‏ گیرند و شما خشمگین نمى ‏شوید، دشمن از شما غافل نیست و شما در غفلت و بى‏ خبرى به سر مى‏برید … به خدا سوگند کسى که دشمنش را بر خود چنان مسلّط کند که گوشتش را تا استخوان بخورد و استخوانش را دَرهم شکند و پوستش را بکَنَد، بس ناتوان و زبون است و در سینه‏ اش دلى ضعیف دارد.

❕تو اگر خواهى چنین باشى، باش، اما من، به خدا سوگند، چنین نخواهم بود، بلکه با شمشیرهاى مَشْرَفى چنان بر او خواهم نواخت که ریزه استخوانهاى سر او بپرد و دستها و پاها به هر سو پراکنده شود. از آن پس، خدا هر چه خواهد مى ‏کند. »

نهج البلاغه خطبه ۳۴

و فرمود ؛

« کسى که به جهاد، بى ‏میلى کرده، آن را فرو گذارد، خداوند جامه خوارى و رداى بلا و گرفتارى بر او بپوشاند و به خوارى و فرومایگى درافتد و بر دلش پرده‏ هاى گمراهى زده شود و به سبب فروگذاشتن جهاد، حقّ، از او رویگردان شود و به باطل درافتد. »

نهج البلاغه خطبه ۲۷

بنابراین ، ما ماموریم که با نیروهای آمریکایی در منطقه جهاد کنیم و در این راه به صورت مستقیم و غیر مستقیم هر چه می توانیم به آنان ضربه بزنیم و کشته بگیریم و آنان را از منطقه بیرون کنیم و این بیرون کردن را انتقام خون حاج قاسم سلیمانی محسوب کنیم .

پرسمان_اعتقادی

0
کارشناس2 2 سال 0 پاسخ ها 137 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ