تناقض در قرآن

سوال

پرسش

❓قرآن میگه، فلن تجد لسنه الله تبدیلا و لن تجد لسنه الله تحویلا. یعنی برای سنت الهی تغییر و تبدیلی نیست
ینی حتمیه بعد یجای دیگه میگه
لکُلّ امه أجلٌ
یعنی هر امتی سرآمد و دوره خاصی داره همه ی امت ها از بین میرن و امت اسلامی و اسلام از بین میره بالاخره❕❕

پاسخ:

خداوند می فرماید:

« لکل امه اجل فاذا جاء اجلهم لا یستاخرون ساعه و لا یستقدمون »

« برای هر قوم و جمعیتی زمان و مدت ( معینی ) است و به هنگامی که مدت آنها فرا رسد نه ساعتی از آن تاخیر می کنند و نه بر آن پیشی می گیرند»

اعراف ۳۴

❕ یعنی ملتهای جهان همانند افراد، دارای مرگ و حیاتند ملتهائی از صفحه روی زمین برچیده می شوند، و بجای آنها ملتهای دیگری قرار می گیرند، قانون مرگ و حیات مخصوص افراد انسان نیست بلکه اقوام و جمعیتها و جامعه ها را نیز .در بر می گیرد.

با این تفاوت که مرگ ملتها غالبا بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روی آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دریای شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستی و تن پروری می باشد

هنگامی که ملتهای جهان در چنین مسیرهائی گام بگذارند، و از قوانین مسلم آفرینش منحرف گردند، سرمایه های هستی خود را یکی پس از دیگری از دست خواهند داد و سرانجام سقوط می کنند. بررسی فنای تمدنهائی همچون تمدن بابل، و فراعنه مصر، و قوم سبا، و کلدانیان، و آشوریان، و مسلمانان اندلس، و امثال آنها، این حقیقت را نشان می دهد که در لحظه فرا رسیدن فرمان نابودی که بر اثر اوج گرفتن فساد صادر شده بود، حتی ساعتی نتوانستند پایه های لرزان حکومتهای خویش را نگاه دارند .

در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛

❗️«بعضی از مذاهب ساختگی که در قرون اخیر پیدا شده اند برای رسیدن به اهداف خود، لازم دیده اند که قبل از هر چیز پایه های خاتمیت پیامبر اسلام را به گمان خویش متزلزل سازند، لذا بعضی از آیات قرآن را که هیچ دلالتی بر هدف آنها ندارد به کمک تفسیر به رای، و سفسطه بر مقصود خود منطبق ساخته اند از جمله آیه مورد بحث است.

❕ آنها می گویند: قرآن گفته است هر امتی پایانی دارد و منظور از امت، مذهب است بنابراین مذهب اسلام نیز باید پایانی داشته باشد.

بهترین راه برای درک چگونگی این استدلال این است که معنی واقعی امت را در لغت، و سپس در قرآن مجید، مورد بررسی قرار دهیم.

از بررسی کتب لغت و همچنین موارد استعمال این کلمه در قرآن که بالغ بر ۶۴ مورد می شود چنین استفاده می گردد که امت در اصل به معنی جمعیت و گروه است.

مثلا در داستان موسی می خوانیم «و لما ورد ماء مدین وجد علیه امه من الناس یسقون»« هنگامی که به آبگاه شهر مدین رسید، جمعیتی را مشاهده کرد که (برای خود و چهارپایانشان) مشغول آب کشیدن هستند»

سوره قصص آیه ۲۳

و نیز در مورد امر به معروف و نهی از منکر می خوانیم: «و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر»«باید جمعیتی از شما باشند که دعوت به نیکیها کنند.»

سوره آل عمران آیه ۱۰۴

و نیز می خوانیم: «و قطعناهم اثنتی عشره اسباطا امما»« ما بنی اسرائیل را به دوازده قبیله و گروه تقسیم کردیم.»

سوره اعراف آیه ۱۶۰

❗️از این آیات به خوبی روشن می شود که امت به معنی جمعیت و گروه است، نه به معنی مذهب و نه به معنی پیروان مذهب، و اگر می بینیم که به پیروان مذهب امت گفته می شود، به خاطر آن است که آنها نیز برای خود گروهی هستند.

بنابراین معنی آیه مورد بحث این است که هر جمعیت و گروهی، سرانجامی خواهند داشت، یعنی نه تنها تک تک مردم، عمرشان پایان می پذیرد بلکه ملتها هم می میرند و متلاشی می شوند و منقرض می گردند اصولا در هیچ مورد امت، در معنی مذهب به کار نرفته است، و به این ترتیب آیه مورد بحث هیچگونه ارتباطی به مساله خاتمیت ندارد.

تفسیر نمونه ج۶ ص۱۵۸

پرسمان اعتقادی

https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA

0
کارشناس2 2 سال 0 پاسخ ها 132 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ