توضیحاتی بیشتر درمورد نقد تجربه های مرگ گونه و برنامه زندگی پس از زندگی :

سوال

چنانچه در کلیپی (https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5005) که در این رابطه منتشر کردیم و در پاسخ متنی (https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2100) که سالهای گذشته منتشر کرده بودیم , گفتیم :

❗️ این افراد تجربه گر چیزی جز خواب و رویا را ندیده اند , یعنی در آن هنگام کما و بیهوشی , قضایایی که دیده اند , خواب و رویا بوده است , نه چیز دیگر .

▫️خداوند تصریح می کند که جدایی روح از بدن در دو حالت است , یکی در هنگام مرگ و دیگری در هنگام خواب , و می فرماید :

“خداوند ارواح را به هنگام” مرگ” قبض مى‏کند، و ارواحى را که نمرده‏اند نیز به هنگام” خواب” مى‏گیرد، سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آنها را صادر کرده نگه میدارد، و ارواح دیگرى را (که باید زنده بمانند) باز مى‏گرداند تا سرآمد معینى، در این امر نشانه‏هاى روشنى است براى کسانى که تفکر مى‏کنند. ” ” اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضى‏ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ” ( زمر ۴۲ )

👌امام حسن ع در پاسخ سوال کننده ای فرمود :

” امّا آن چه که پرسیدی مرد چون می‌خوابد روحش به کجا می‌رود؟ در آن هنگام روح به باد و باد به هوا می پیوندد، تا زمانی که صاحبش به حرکت افتد. اگر خداوند اجازه بازگشت روح به او را دهد، آن روح، آن باد را و آن باد، آن هوا را می‌کشد و این گونه روح در بدن صاحب خود جای می‌گیرد و اگر خداوند به آن روح اجازه بازگشت به صاحبش را ندهد، هوا، باد را و باد، روح را می‌کشد و این گونه روح تا روز رستاخیز به صاحبش باز نمی گردد. ” ” أما ما سألت عن الرجل إذا نام أین تذهب روحه؟ فإن الروح متعلقه بالریح، و الریح متعلقه بالهواء إلى وقت ما یتحرک صاحبها، فإن أذن الله بالرد علیه جذبت تلک الروح تلک الریح، و جذبت تلک الریح ذلک الهواء، فأسکنت الروح فی بدن صاحبها، و إن لم یأذن الله برد تلک الروح على صاحبها جذب الهواء الریح، و جذبت الریح الروح، فلم ترد إلى صاحبها إلى وقت ما یبعث». ”

📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٢۴٨

👌بنابراین در دو حالت مرگ و خواب روح از بدن جدا می شود .

❗️ تجربه گران هیچگاه مرگ را درک نکرده اند , زیرا در پاسخهای گذشته گفتیم که قاعده اولی و کلی آن است که کسی پس از مرگ زنده نمی شود و نیز مرگ بدون سختی و رنج نیست , حتی برای اولیاء الهی , زیرا لازمه طبیعی انتقال به عالم برزخ , همراهی مرگ با سختی و رنج است , اما اکثر تجربه گران سختی و رنج احساس نمی کنند و پژوهشگر خارجی این قضیه تجربه مرگ هم تصریح می کند که اکثر کسانی که این تجربه را داشته اند , تجربه ای خوشایند و آرام بخش را داشته اند , نه تجربه ای پر درد و رنج و سختی کشیدن , در ذیل سخنان پژوهشگر مورد اشاره را آورده ایم :

💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009

❗️بنابراین آنچه این افراد دیده اند , خواب و رویایی بیش نبوده است , چنان که مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه قم هم متذکر این نکته می شود و می گوید :

“پس طبق تعریفی که از مرگ بیان کردیم معلوم می شود اینچنین داستانهایی منطبق بر تعریف مرگ نیستند و لذا توقعی هم نباید برود تا اینگونه افراد خبری از ملاقات فرشتگان مرگ و یا وقایعی که پس از مرگ برای هر انسانی صورت می پذیرد بازگو کنند بلکه این چنین ادعاهایی (بنا بر فرض صحت) مانند حالات شهودی است که گاهی برای بعضی افراد صورت می پذیرد درست شبیه خواب صادقی که همه، آن را تجربه کرده ایم در نتیجه گرچه مشاهداتی درست است ولی مرگ واقعی نیست. ”

🌐
https://www.pasokh.org/fa/Question/View/12973

👌خواب و رویا هم یا حاصل توهمات و تصورات و اعتقادات ذهنی است که این توهمات و تصورات ذهنی در خواب مورد درک روح قرار می گیرد , چنان که در روایتی به این نکته اشاره شده است : “الَّذِی یُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَیَرَاهُ فِی مَنَامِه‏ ”

📚بحار الانوار ج ۵٨ ص ١٩١

👌یا این خواب و رویا , شیطانی است , و روح تصویر گری های شیطان را در خواب می بیند , چنان که امام باقر ع فرمود :

” ابلیس، شیطانی دارد به نام «هزع» که میان خاور و باختر را پُر می‌کند و هر شب به خواب مردم آید ” “عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ لِإِبْلِیسَ شَیْطَاناً یُقَالُ لَهُ هُزَعُ یَمْلَأُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ فِی کُلِّ لَیْلَهٍ یَأْتِی النَّاسَ فِی الْمَنَام‏ ”

📚امالی صدوق ص ١۴۶

👌یا هم ممکن است این خواب و رویا , خواب و رویای صادقه باشد , چنان که علی علیه السّلام فرمود:

” از رسول خدا پرسیدم: مردی خواب بیند و بسا درست است و بسا نادرست. فرمود: ای علی! هیچ بنده ای نخوابد جز این که روحش به پیشگاه پروردگار جهانیان برآید و آنچه را نزد او ببیند درست است، و چون فرماید روحش را به تنش برگردانند، در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را در آنجا بیند نادرست است ( و تصورات ذهنی اش را می بیند )”

“عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنِ الرَّجُلِ یَنَامُ فَیَرَى الرُّؤْیَا فَرُبَّمَا کَانَتْ حَقّاً وَ رُبَّمَا کَانَتْ بَاطِلًا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ مَا مِنْ عَبْدٍ یَنَامُ إِلَّا عُرِجَ بِرُوحِهِ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ فَمَا رَأَى عِنْدَ رَبِّ الْعَالَمِینَ فَهُوَ حَقٌّ ثُمَّ إِذَا أَمَرَ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ بِرَدِّ رُوحِهِ إِلَى جَسَدِهِ فَصَارَتِ الرُّوحُ بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ فَمَا
رَأَتْهُ فَهُوَ أَضْغَاثُ أَحْلَام‏ ”

📚امالی صدوق ص ١۴۶

👌بنابراین آنچه این تجربه گران در خواب و کما و بیهوشی دیده اند , از سه حالت مذکور بیرون نیست , یا تصورات ذهنی و اوهام و خیالات و یافته های ذهنی خود را در خواب می بینند , یا شیطان برخی از موارد را برایشان تصویری گری می کند , یا برخی از خوابهای آنان صادقه است و مثلا از احوالات افرادی خبر می دهند که در دنیا بوده اند و تجربه گر در هنگام کما و بیهوشی توسط روحش و رویایی صادقه , آن احوالات را دیده است و خبر می دهد و این خبر دادنها هم مطابق با واقع بوده است .

👌تکیه کردن به خوابهای این افراد و چنین برنامه های پر هزینه درست کردن , به هیچ عنوان مورد تایید دین و شرع نیست , حتی اگر این افراد بگویند که در هنگام کما و بیهوشی نکاتی مرتبط با دستورات شرع و دین دیده اند , زیرا امکان مداخله شیطان در خوابهای آنان است یا خوابهای آنان ممکن است نتیجه تصورات ذهنی آنان و اعتقادات شخصی شان باشد , در روایت با صراحت تصریح شده است که خواب و رویا حجیت ندارد و دین الهی با خواب و رویا درک نمی شود : ” فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرَى فِی النَّوْم‏ ”

📚الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۳، ص: ۴۸۲

👌برخی در پاسخ به انتقادهای ما می گویند که این تجربه گران نمرده اند , بلکه تجربه ای نزدیک به مرگ داشته اند , در حالی که این تجربه گران با صراحت می گویند که مرگ را دیده اند و پژوهشگر خارجی این قضیه هم با صراحت تصریح می کند که مرگ را دیده است و پس از مردن زنده شده است , در ذیل سخنانشان را آورده ایم :

💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5007
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5008

❗️تکیه کردن به این تجربیات و حجیت دادن به آن , به تدریج موجب ایجاد تحریفات در دین و ضربه زدن به اعتقادات مردم می شود , مثلا یکی از این تجربه گران می گوید که با دعای معراج از مرگ بازگشته اند و در تجربه اش به او گفته اند که چرا امت متوجه اهمیت دعای معراج نیستند که می تواند مرده را زنده کند !!!!

▫️در حالی که دعای معراجی که در دست مردم است و به پیامبر نسبت می دهند , یک دعای مجعول و ساختگی است که در هیچ کتابی نیامده است و به دروغ به پیامبر اسلام نسبت می دهند :

💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006

👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« کسی که بر ما دروغ ببندد ، بر رسول خدا دروغ بسته است و کسی که بر رسول خدا دروغ ببندد ، بر خدا دروغ بسته است و کسی که بر خدا دروغ ببندد ، خداوند او را عذاب خواهد کرد » ” … َ مَنْ کَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَد کَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ مَنْ کَذَبَ عَلَى اللَّهِ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. ”

📚وسائل الشیعه ج ۱۲ ص ۲۴۸

👌یا تجربه گر خارجی و غیر مسلمان می گوید که پس از مرگ و تجربه اش , هم خودش نور و خوشی دیده است و هم همسر کافرش که قبل از او مرده بوده است , در جایگاه خوب و خوشی بوده است , یا پژوهشگر غیر مسلمان خارجی هم می گوید اکثر این تجربه گران مرگ , خوبی و خوشی و لذت دیده اند :

💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009

👌در حالی که دستورات دینی به ما می گوید که خوبی و خوشی پس از مرگ تنها در گرو اسلام است و بس , چنان که خداوند فرمود :

“هر کس جز اسلام (و تسلیم در برابر فرمان حق،) آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زیانکاران است. ” مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرِینَ ” ( آل عمران ٨۵ )

👌و فرمود :

” إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ ” ” دین در نزد خدا، اسلام است. “( آل عمران ١٩ )

❗️و افراد غیر مسلمان اگر در تدین به دین حق و اسلام کوتاهی کرده باشند , خیر و خوشی پس از مرگ ندارند و اگر هم کوتاهی نکرده باشند و مصداق مستضعف باشند که دین حق به آنها نرسیده است , باز هم پس از مرگ خیر و خوشی ندارند , بلکه برزخ آنها به صورت خواب می گذارد و نه عذاب می شوند و نه مشمول نعمت می شوند : “عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَا یُسْأَلُ فِی الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِیمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْکُفْرَ مَحْضاً فَقُلْتُ لَهُ فَسَائِرُ النَّاسِ فَقَالَ یُلْهَى عَنْهُمْ. ”

📚بحار الانوار ج ۶ ص ٢٣۵

👌و روز قیامت مجددا تکلیف می شوند تا پس از آن یا مشمول نعمت شوند و یا عذاب :

“َ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یَحْتَجُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَبْعَثُ اللَّهُ إِلَیْهِمْ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَهِ ”

📚الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۳، ص: ۲۴۸

👌بنابراین اینان در صورتی که مستضعف باشند پس از مرگ چیزی را درک نمی کنند , و چنین نیست که بلافاصله پس از مرگ غرق نعمت شوند , چنان که برخی می نویسند :

“گروه سوّمى ( یعنی مستضعفین ) که گناهان کمترى دارند نه جزء این دسته‏اند ( مومنین محض ) و نه جزء آن دسته، ( کفار لجوج ) و مشمول هیچ کدام از عذاب و کیفر نیستند، گویى در جهان برزخ در حالتى شبیه به خواب فرو مى‏روند و در رستاخیز بیدار مى‏شوند ”

📚اعتقاد ما، مکارم شیرازی ص: ۷۰

👌و نکته پایانی این که برخی از مدافعان برنامه مذکور می گویند که افراد تجربه گر روح از بدنشان خارج شده است , اما نه از باب مردن یا خواب بودن , در حالی که روشن است این سخن در نهایت سستی و ضدیت با ادله فوق الذکر است , زیرا ادله فوق می گوید که خروج روح تنها در هنگام مرگ و خواب است و این افراد هم در حالت کما و بیهوشی و خواب عمیق بوده اند و یافته هایشان چیزی بیشتر از یک خواب و رویا نیست .

0
کارشناس1 2 ماه 0 پاسخ ها 59 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ