شیخ صدوق اعتقادِ به علم و غیب را کفر می دانست؟؟؟

سوال

پرسش

❓شیخ صدوق اعتقاد به علم غیب را کفر می داند:

شیخ صدوق در کتاب خود آورده است: کسی که به ائمه علم غیب نسبت دهد کافر است ومسلمان نیست، متن عربی چنین آمده است : ومن ینتحل للائمه علم الغیب فهذا کفر بالله، وخروج عن الاسلام عندنا)). آدرس دقیق:کمال الدین وتمام النعمه ج/۱ مقدمه مولف ، ص:۲۰۹٫

پاسخ:

مراد شیخ صدوق از آن سخن نسبت دادن علم غیب استقلالی و ذاتی به ائمه می باشد و روشن است که کسی جز خداوند آگاهی استقلالی و ذاتی به علم غیب ندارد و این سخن شیخ صدوق بر اساس روایاتی است که علم غیب را از ائمه نفی می کند زیرا در آن زمان ها متبادر از علم غیب چنین بوده است که فرد به صورت استقلالی و ذاتی آگاه به علم غیب است .اهل بیت این نوع علم غیب را از خود نفی می کردند تا شیعیان گرفتار غلو و شرک نشوند و تصریح می کردند که اموری را که ما از آن خبر می دهیم از طریق پیامبر اسلام به ما رسیده است و به صورت مستقل به آن آگاهی پیدا نکرده ایم.

مفاهیم القرآن ج۳ ص۴۶۰

در روایتی آمده است که حضرت علی برخی از اخبار غیبی را برای یارانش بیان می کرد .یکی از اصحاب به ایشان عرضه داشت:

« یا امیر المومنین شما عالم به غیب هستید؟

❗️حضرت لبخندی زده و فرمودند:

« این خبر دادن علم غیب محسوب نمی شود بلکه من این آگاهی ها را به تعلیم پیامبر دارم که او آگاه به این علوم بوده است »

نهج البلاغه خطبه ۱۲۴

در روایت دیگر آمده است که عبدالله بن حسن از امام کاظم سوال کرد که مردم گمان می کنند شما علم غیب دارید؟

❗️امام پاسخ داد:

« سبحان الله دست خودت را بر سرم بگذار به خداوند سوگند هیچ مویی در تن و سرم نمی باشد مگر آنکه راست ایستاده است .به خدا سوگند آگاهی های ما به تعلیم پیامبر است ( و ذاتی و استقلالی نمی باشد)»

امالی مفید ص۱۱۴

علامه مجلسی می نویسد:

« نفی علم غیب از امامان به آن معنا است که آنان آگاهی از غیب بدون تعلیم الهی را ندارند. تعلیم الهی از طریق وحی یا الهام ( و وراثت از پیامبر) و الا عمده معجزات انبیاء و اوصیاء آگاهی های غیبی آنان بوده و یکی از وجوه اعجاز قرآن نیز اخبار غیبی آن است و ما نیز به بسیاری از اخبار غیبی به تعلیم خداوند و رسولش و امامان آگاهی داریم مانند قیامت و احوال قیامت و بهشت و جهنم و رجعت و قیام قائم و نزول عیسی و اشراط ساعه و عرش و کرسی و ملائکه»

بحار الانوار ج۲۶ ص۱۰۳

❗️بنابراین روشن می شود که مراد شیخ صدوق از نفی علم غیب امامان ، علم غیب ذاتی و استقلالی است که اختصاص به خداوند دارد و الا از طریق قرآن و روایات ثابت است که ائمه به تعلیم الهی آگاه به اخبار غیبی بوده اند که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛

https://t.me/Rahnamye_Behesht/6012

پرسمان اعتقادی

0
کارشناس2 2 سال 0 پاسخ ها 692 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ