منشا بیماری جذام در کلام امام کاظم علیه السلام !!!!

سوال

پرسش :

❓گاف علمی امام کاظم در مورد منشاء بیماری جذام !!!

امام کاظم که بنا به ادعای شیعیان به خزانه‌ی علوم الهی وصل است می‌گوید خلال کردن دندان با ساقه گل و شاخه درخت انار موجب تحریک جذام می‌شود!
در حالی که جذام یک بیماری باکتریایی است که کوچکترین ارتباطی با خلال کردن دندان با ساقه گل و شاخه درخت انار ندارد!
—————————————————

▪️[الکافی- ج۶- ص۳۷۷] ← عن أبی الحسن علیه السلام قال: لا تخللوا بعود الریحان ولا بقضیب الرمان فإنهما یهیجان عرق الجذام
◾️#ترجمه: امام کاظم فرمود: با ساقۀ گل و شاخه درخت انار خلال نکنید؛ زیرا که آن دو رگ جذام را تحریک مى‌کنند.
◼️#حکم_حدیث: حسن أو موثق [مرآه العقول- ج۲۲- ص۲۲۴ )

💠#پاسخ : 💠

👌روایتی که معاند به آن استناد کرده است , این نقل از امام کاظم علیه السلام است که فرمود :

” با چوب ریحان و چوب انار، خلال نکنید؛ زیرا که رگ جذام را تحریک مى‏کنند. ”

” لا تَخَلَّلوا بِعودِ الرَّیحانِ، ولا بِقَضیبِ الرُّمانِ؛ فَإِنَّهُما یُهَیِّجانِ عِرقَ الجُذامِ. ”

📚الکافی، ج ۶، ص ۳۷۷، ح ۷،

❕” ریحان گیاهى است علفى از تیره نعناعیان که یک‏ساله و معطّر است و داراى ساقه منشعب از قاعده است. ارتفاعش ۲۵ تا ۳۰ سانتى‏متر است. صعتر هندى، حبق ریحانى، نازبویه، شاهسپرم (سپرغم) و… نام‏هاى دیگر آن است . ”

📚لغت‏نامه دهخدا

❕شبیه روایتی که از امام کاظم ع نقل شده است , از دیگر معصومین علیهم السلام هم نقل شده است :

📚وسائل الشیعه ج ٢۴ ص ۴٢٣ باب ١٠۵

❕متاسفانه اشکال معاند در مورد منشا بیماری جذام و رد روایت مذکور سطحی و‌ بی اساس است .

👌در مورد منشا بیماری جذام می نویسند :

“عامل بیماری، یک باکتری اسید فاست به نام مایکوباکتریوم لپره است. رشد این باکتری بسیار کند است، به‌طوری‌که در بافت نرم کف پای موش در طی ۱۱ تا ۱۳ روز تکثیر می‌یابد. ”

🌐https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D9%85

❕چه مانعی دارد که باکتری عامل بیماری جذام , جذبش بر روی چوب ریحان و چوب انار قابل توجه باشد به گونه ای که با خلل کردن به وسیله چوبهای مذکور وارد بدن شود و بیماری زایی ایجاد کنند !!!! چنان که در مورد باکتری ها تاکید می کنند که در محیط پراکنده اند :

“در واقع باکتری‌ها به وفور در همزیستی با موجودات دیگر در دنیا وجود دارند.این موجودات با تراکم بالایی در خاک و یا حتی در آب نیز هستند و دلیل بسیاری از عوامل بیماری‌زا محسوب می شوند و از نظر ساختاری معمولا بسیار کوچک هستند . ”

🌐yun.ir/9ould6

❕از سوی دیگر , در طب سنتی عوامل دیگری نیز برای بیماری جذام ذکر کرده اند , چنان که برخی می نویسند :

“شیخ الاطبّاء ابو على سینا مى‏فرمایند سبب اقدم فاعلى آن سوء مزاج کبد است که مایل بحراره و یبوست مى‏شود و یا سوء مزاج تمام بدن است و سبب مادّى آن (که از غذا باشد) خوردن غذاهاى سوداوى و بلغمى است و این جذام بارث مى‏رسد از پدر و مادر و شیخ الاطبّاء مى‏فرمایند ضعیف این جذام سخت علاج مى‏شود ”

📚راهنماى داروهاى تندرستى، ص: ۵۳۴

❕سازمان بهداشت جهانی نیز طب سنتی را یک طب مکمل در کنار طب جدید می داند و به صورت کلی آن را نفی نمی کند , چنان که می نویسند :

“در گزارش جهانی این سازمان درباره طب سنتی و مکمل در سال ۲۰۱۹ میلادی آمده است: «گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ درباره طب سنتی و مکمل تدوین شده است تا خلاء موجود در اطمینان‌بخشی و اعتبار و داده‌های رسمی کشورهای عضو در زمینه طب سنتی و مکمل را بررسی کند.»

❕به این ترتیب، به نظر می‌رسد، از نظر این سازمان طب سنتی بدون آنکه حکم در کنار گذاشتن آن داده شود، با توجه به نقشی که در عرصه پزشکی برای خود قائل است، باید همچنان بررسی شود. ”

🌐https://salamat.ir/index.php?newsid=1850

👌بنابراین و بر اساس یافته های طب سنتی , چه مانعی دارد که دو چوب مذکور موجب تحریک کبد و دستگاههای بدن شود و بیماری جذام در انسان به تدریج ایجاد شود !!!!

❕اینکه هنوز علم پزشکی کنونی از نقش دو چوب مذکور در ایجاد بیماری جذام بی اطلاع است , موجب رد نظریه مذکور و روایات مورد اشاره نمی شود , بلکه پزشکی نوین باید در این رابطه مطالعه و بررسی بیشتر کند , زیرا بسیاری از امور است که بشر کنونی از درک و کشف آن بی اطلاع است و خود علمای بزرگ طبیعی تصریح می کنند که یافته های ما در مقابل مجهولاتمان چون قطره در برابر دریا است , چنان که در ذیل سخنان آنان را آورده ایم :

🌐https://t.me/Rahnamye_Behesht/14142

0
کارشناس1 5 ماه 0 پاسخ ها 98 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ