آیا امیر مومنان سخن پیامبر اسلام را فراموش کرد ?

سوال

پرسش :

❓ حافظه ضعیف امام معصوم روافض !!!!

علی بن ابی طالب طبق مبنای روافض دارای حافظه بسیار ضعیفی بود بطوری که به سبب چشم درد، حدیث پیامبر را فراموش نمود :

أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْبَرْقِیِّ عَنِ اَلنَّوْفَلِیِّ عَنِ اَلسَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : «أَنَّهُ اِشْتَکَى عَیْنَهُ فَعَادَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَإِذَا عَلِیٌّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَصِیحُ فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ «أَ جَزَعاً أَمْ وَجَعاً یَا عَلِیُّ » قَالَ «یَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا وَجِعْتُ وَجَعاً قَطُّ أَشَدَّ مِنْهُ» قَالَ «یَا عَلِیُّ إِنَّ مَلَکَ اَلْمَوْتِ إِذَا نَزَلَ لِیَقْبِضَ رُوحَ اَلْفَاجِرِ نَزَلَ مَعَهُ بِسَفُّودٍ مِنْ نَارٍ فَیَنْزِعُ رُوحَهُ بِهِ فَتَصِیحُ جَهَنَّمُ » فَاسْتَوَى عَلِیٌّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ جَالِساً فَقَالَ «یَا رَسُولَ اَللَّهِ أَعِدْ عَلَیَّ حَدِیثَکَ 👈🏻فقَدْ أَنْسَانِی وَجَعِی مَا قُلْتَ👉🏻 فهَلْ یُصِیبُ ذَلِکَ أَحَداً مِنْ أُمَّتِکَ» قَالَ «نَعَمْ حُکَّاماً جَائِرِینَ وَ آکِلَ مَالِ اَلْیَتِیمِ وَ شَاهِدَ اَلزُّورِ» » .

📚تهذیب الأحکام , جلد۶ , صفحه۲۲۴

کسی که چنین حافظه ضعیفی دارد چطور میخواهد حافظ و مؤید وحی باشد ❕❕❕

💠#پاسخ💠

▫️۱ _ اهلسنت در روایات صحیح خود نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام قرآن را فراموش می کرد ?

عایشه می گوید :

” پیامبر صدای قرائت شخصی را از مسجد شنید و گفت خداوند او را رحمت کند که مرا به یاد آیه ای انداخت که فراموش کرده بودم ” ” کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى الله عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ یَسْتَمِعُ قِرَاءَهَ رَجُلٍ فِی الْمَسْجِدِ. فَقَالَ «رَحِمَهُ الله لَقَدْ أَذْکَرَنِی آیَهً کُنْتُ أُنْسِیتُهَا». ”

📚صحیح مسلم ج ۱ ص ۵۴۳ _ صحیح بخاری ج ۸ ص ۱۱۷ طبع مصر

پیامبر اهلسنت با این حافظه ضعیف که قرآن را فراموش می کرد چگونه می توانست حافظ وحی باشد ?

❕یا در نقلهای دیگر می آورند که معاذ الله به قدری حافظه پیامبر گرامی اسلام ضعیف بود که نمازهای واجب خود را ناقص ادا می کرد و مثلا نماز چهار رکعتی را دو رکعتی می خواند و اصحاب ایشان , پیامبر را متذکر فراموشی و نسیانش می کردند !!!! ” … قَصُرَتْ الصَّلَاهُ وَ فِی الْقَوْمِ رَجُلٌ کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى الله عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ یَدْعُوهُ ذَا الْیَدَیْنِ، فَقَالَ: یَا نَبِیَّ الله أَ نَسِیتَ أَمْ قَصُرَتْ فَقَالَ: لَمْ أَنْسَ وَ لَمْ تَقْصُرْ، قَالُوا: بَلْ نَسِیتَ یَا رَسُولَ الله قَالَ: صَدَقَ ذُو الْیَدَیْنِ، فَقَامَ فَصَلَّى رَکْعَتَیْنِ، ثُمَّ سَلَّمَ، ثُمَّ کَبَّرَ فَسَجَدَ مِثْلَ سُجُودِهِ أَوْ أَطْوَلَ، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَ کَبَّرَ ثُمَّ وَضَعَ مِثْلَ سُجُودِهِ أَوْ أَطْوَلَ، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَ کَبَّرَ. ”

📚صحیح بخاری ج ۱ ص ۲۳۵ طبع مصر _ سنن ابی داود ج ۱ ص ۴۳۶

▫️۲ _ ما در ذیل با استناد به آیات قرآن و روایات شیعه و اهلسنت ثابت کرده ایم که پیامبر گرامی اسلام و امامان و امام علی علیهم السلام , هیچگاه دچار سهو و نسیان و فراموشی نمی شدند :

https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2398

❕به عنوان مثال خداوند در قرآن از افرادی یاد می کند که مصداق ” اذن واعیه ” هستند یعنی هر چه می شنوند را حفظ کرده و چیزی را فراموش نمی کنند : ( حاقه ۱۲ )

👌در روایات شیعه و سنی تصریح شده است که ” اذن واعیه ” علی علیه السلام است که هر چه از پیامبر می شنید را حفظ کرده و چیزی را فراموش نمی کرد : ” ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ الله ع قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَهٌ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هِیَ أُذُنُکَ یَا عَلِیُّ. ”

📚الکافی ج‏۱، ص: ۴۲۳

❕سیوطى در الدّرالمنثور از شش طریق از بریده صحابى معروف از رسول خدا نقل مى‏کند که به على علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ امَرَنى انْ ادْنیَکَ ولااقْصیَکَ، وَانْ اعَلِّمَکَ وَ انْ تَعِىَ، و حَقُّ لَکَ انْ تَعِىَ، فَزَلَتْ هذِهِ الآیَهُ: وَ تَعیَها اذُنٌ واعِیَهُ»

«خداوند به من امر فرموده که تو را به خود نزدیک سازم و دور نکنم، و تو را تعلیم دهم، و تو نگهدارى کنى و چیزی را فراموش نکنی و شایسته تو است که چنین باشى، در این هنگام این آیه نازل شد ” تَعِیَها اذُنٌ واعِیَه ”

📚الدر المنثور، ج ۶، ص ۲۶۰٫

❕یا در نقل دیگر پیامبر گرامی ص خطاب به علی ع فرمود : «فَانْتَ اذُنٌ واعِیَهُ لِعِلْمى»

«تو گوش نگهدارنده علم و دانش منى که چیزی را فراموش نمی کنی». ”

📚الدرالمنثور، جلد ۶، صفحه ۲۶۰٫

▫️۳ _ صحت روایت مورد استناد وهابی به خاطر وجود افرادی چون نوفلی و سکونی در سند آن مورد بحث علمای رجالی است , لذا علامه مجلسی در ذیل حدیث مذکور می نویسد که این حدیث طبق مبنای مشهور علمای شیعه ضعیف است : ” ضعیف علی المشهور ”

📚ملاذ الاخیار ج ۱۰ ص ۲۶

▫️۴ _ اساسا وهابی روایت مورد بحث را اشتباه ترکیب و ترجمه کرده و بر پایه این ترکیب اشتباه اشکال تراشی کرده است .

❕محل مورد بحث از روایت مذکور این فراز است : ” فَلَقَدْ أَنْسَانِی وَجَعِی مَا قُلْت‏ ”

❕وهابی در این فراز ” وجعی ” را فاعل گرفته ” و ” ما قلت ” را مفعول و ترجمه کرده که علی ع فرمود که درد چشم من سبب شد که سخن پیامبر را فراموش کنم در حالی که در فراز مذکور ” وجعی ” مفعول است که بر فاعل که ” ما قلت ” است , مقدم شده است , لذا در این صورت معنا چنین می شود که امام علی ع خطاب به پیامبر گرامی ص فرمود : ” آنچه گفتی سبب شد که درد خود را فراموش کنم ” .

❕یعنی شدت و اهمیت مطلب بیان شده توسط پیامبر اسلام سبب شده بود که امام علی ع درد شدید چشم خود را به فراموشی سپرده و غرق در مطلب مورد بیان پیامبر ص شود و از پیامبر گرامی بخواهد که مطلب خود را مجددا بازگو کند تا بیشتر و عمیق تر حول آن تامل کند .

چنانچه که گفته شد , در فراز مورد بحث ” وجعی ” که مفعول است بر فاعل که ” ما قلت ” است مقدم شده است , زیرا در مواردی به حسب قرائن لفظیه و معنویه , مفعول میتواند بر فاعل مقدم شود : ” یقدّم المفعول على الفاعل جوازا عند وجود قرینه معنویّه نحو «فهم المعنی موسى» او لفظیّه نحو ضرب اخاک الأمیر». ”

📚مبادی العربیه فی الصرف و النحو، ج‏۴، ص: ۱۸۶

❕ در قرآن هم به چنین مواردی برخورد می کنیم که مفعول بر فاعل مقدم می شود : ” وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ دَعا رَبَّهُ مُنِیباً إِلَیْه‏ ” ( زمر ۸ )

👌آیات و روایات مورد اشاره در ممنوعیت سهو و نسیان علی علیه السلام قرینه معنویه است که در فراز مذکور ” وجعی ” را مفعول بگیریم نه فاعل بر خلاف وهابی که ” وجعی ” را فاعل گرفته بود و فراز مذکور را ترجمه کرده بود که درد سبب فراموشی سخن پیامبر شد , در حالی که این ترجمه خلاف قواعد نحوی است .

❗️بنابراین فراز مذکور نمی گوید که امام علی ع سخن پیامبر را فراموش کرد بلکه می گوید شدت و اهمیت مطلب مورد بیان پیامبر گرامی سبب شد که امام علی ع درد چشم خود را به فراموشی سپرده و غرق در مطلب بیان شده پیامبر اسلام شود .

0
کارشناس1 2 هفته 0 پاسخ ها 19 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ