خواندن نماز کامل توسط صحابی امام صادق علیه السلام !!!!

سوال

پرسش :

❓عالم شیعہ ۶٠ سال نماز درست نمیخوانده !!

از حمّاد بن عیسى (کہ از اصحاب اجماع است و طریق روایت بہ او نیز صحیح است) روایت کرده‌اند کہ گفت: روزى امام صادق ع بمن فرمود:
اى حمّاد آیا نماز کردن میدانى؟ گوید: گفتم: اى سرورم من کتاب حریز را کہ در بارہ نماز نوشتہ است از حفظ دارم، گوید: آن حضرت فرمود: باکى نیست برخیز و نماز بخوان تا ببینم، راوى گوید: در برابر آن حضرت برخاستم و در حالى کہ رو بہ قبلہ داشتم تکبیره الاحرام گفتم و آغاز نماز کردم و رکوع و سجود بجا آوردم‌
پس از اینکہ آن حضرت نماز مرا ملاحظہ کرد فرمود:
اى حمّاد تو نماز خواندن را نمیدانى، چقدر زشت است براى شخص کہ شصت یا هفتاد سال از سنّ او بگذرد و در عین حال یک نماز را با رعایت همہ آداب و شرائط آن بجا نیاوردہ یا نتواند بجاى آورد، حمّاد گوید: از این سخن خوارى و شرمسارى بسیار بمن دست داد …

(روضه المتقین جلد : ۲ صفحہ : ۲۶۲)

💠#پاسخ💠

❕متاسفانه وهابی در ترجمه روایت تدلیس کرده و معنای آن را ورارونه بیان کرده است .

▫️روایت مورد بحث در مورد خواندن نماز با تمام مستحبات آن است که تعبیر ” بحدودها تامه ” شاهدی بر این معناست و همینطور تعبیر به خواندن نمازی نیکو ” تحسن ان تصلی” که نماز حسن و نیکو یعنی خواندن نماز با مستحبات لذا در ادامه روایت امام صادق علیه السلام نمازی را به حماد آموزش می دهد که شامل مستحبات و آداب نماز است و امام ع به حماد می گوید که نماز را چنین بخوان یعنی نماز را با این مستحبات بخوان و بسیار زشت است که انسان در طول عمرش یک نماز با تمام آداب و مستحبات آن نخوانده باشد .

❕با این توضیح به سراغ متن روایت می رویم :

” حماد بن عیسی می گوید : امام صادق ع روزی به من فرمود: ای حماد نماز را نیکو می‌خوانی؟ گفتم سرورم من کتاب حریز را درباره نماز، از بر دارم، پس فرمود: چیزی بر تو نیست، برخیز و نماز بخوان، برخاستم و در حضورش به قبله رو کردم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود رفتم، پس فرمود:👈 ای حماد نماز را نیکو نمی خوانی،👉 و چه زشت است برای مرد که شصت یا هفتاد سال از سنش گذشته باشد و👈 یک نماز را بر اساس حدود کامل آن اقامه نکند. 👉حماد گفت: در خودم احساس ضعف و خواری کردم، پس گفتم: فدایت گردم، پس نماز ( کامل ) را به من بیاموز، پس امام صادق برخاست و رو به قبله ایستاد و دستانش را بر روی ران رها کرد، درحالی که انگشتان را به هم چسباند و دو پایش را به فاصله سه انگشت به هم نزدیک کرد، و انگشتان پایش را رو به قبله نهاد و با خشوع و فروتنی از مسیر قبله منحرف نکرد و الله اکبر گفت، و سپس حمد را با ترتیل خواند، سپس قل هو الله واحد را قرائت نمود سپس لحظه ای به اندازه یک نفس در همان حالت ایستاده صبر کرد، سپس الله اکبر گفت درحالی که ایستاده است، سپس رکوع کرد و با دو کف دستش درحالی که انگشتانش از هم باز بود، زانوانش را گرفت، و زانوها را به سمت پشت داد طوری که کمرش صاف شد به طوری که اگر قطره ای آب یا روغن بر آن می‌چکید به خاطر صاف بودن کمر حرکت نمی کرد، و گردنش را کشید و چشمانش را بست، سپس سه مرتبه با ترتیل تسبیح گفت و فرمود «سبحان ربی العظیم و بحمده» سپس ایستاده صاف شد و چون کاملاً ایستاد، گفت «سمع الله لمن حمده» سپس تکبیر گفت درحالی که ایستاده است، و دستانش را مقابل صورتش بالا آورد و سپس سجده کرد و کف دستانش را درحالی که انگشتانش به هم چسبیده بود میان زانوانش، روبروی صورت قرار داد، و سه مرتبه گفت «سبحان ربی الأعلی و بحمده»، هیچ قسمت از بدنش را بر چیزی قرار نداد و بر روی هشت عضو سجده کرد: بالای پیشانی، دو کف دست، نوک زانو، انگشت ابهام دو پا، که این هفت عضو فرض است و نهادن بینی بر روی زمین سنت است، که منظور به خاک نهادن سپس بلند کردن سر از سجده است، و زمانی که در حالت نشسته صاف شد گفت الله اکبر، سپس بر روی سمت چپ بدن نشست، و سمت خارجی پای راست را بر روی سمت داخلی پای چپ قرار داد و فرمود: «استغفر الله ربی و اتوب إلیه» سپس درحالی که نشسته است تکبیر گفت، سجده دوم را انجام داد، آنچه که در سجده ی اول گفته بود را تکرار نمود، و در رکوع و سجود از هیچ قسمت از بدنش کمک نگرفت (تکیه نکرد) و ساعدهایش را بر روی زمین قرار نداد، دو رکعت را بدین ترتیب اقامه کرد. سپس فرمود: ای حماد این گونه نماز بخوان ” قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ یَوْماً تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّیَ یَا حَمَّادُ قَالَ فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْفَظُ کِتَابَ حَرِیزٍ فِی الصَّلَاه …فَمَا یُقِیمُ صَلَاهً وَاحِدَهً بِحُدُودِهَا تَامَّه …ثُمَّ قَالَ یَا حَمَّادُ هَکَذَا صَل‏ ”

📚امالی صدوق ص ۴۱۳ _ الکافی ج ۳ ص ۳۱۱

❕بنابراین با توجه به آنکه امام علیه السلام به حماد آموزش مستحبات نماز را می دهد این معنا دانسته می شود که حماد در نمازش تنها به واجبات اکتفا می کرد و به مستحبات توجه نداشت که امام صادق ع او را متذکر مستحبات نماز هم می کند , نه آنکه حماد حتی واجبات نماز را هم به جا نیاورده باشد که در این صورت امام علیه السلام باید او را به قضاء نماز امر می کرد نه به اقامه نماز همراه با مستحبات , چنانچه که علامه مجلسی در توضیح روایت می گوید :

” ظاهر آن است که حماد مندوبات و مستحبات نماز را ترک کرده بود و عدم امر او به قضا از سوی امام ع این سخن را تأیید می‌کند، در ذکری آمده است: ظاهر این است که نماز حماد از قضا ساقط است، در غیر این صورت امام او را به قضای آن امر می‌نمود، اما امام او را به نماز کامل راهنمایی کرد. ” …ظاهر أنه ترک المندوبات و یؤیده عدم الأمر بالقضاء قال فی الذکرى الظاهر أن صلاه حماد کانت مسقطه للقضاء و إلا لأمره بقضائها و لکنه عدل به إلى الصلاه التامه. ”

📚بحار الانوار ج ۸۱ ص ۱۸۷

❕در پایان توجه وهابی را به این نکته جلب می کنیم که از دیدگاه اهلسنت , صحابه پیامبر همگان از اولیاء الهی هستند , چنانچه قرطبی از بزرگان اهلسنت می گوید :

” تمام صحابه عادلند و از اولیاء الهی و برگزیدگان او و برگزیدگان خداوند از میان خلقش بعد از انبیاء و رسولانند و این است مذهب اهلسنت و اجماع ائمه این امت ” ” فالصحابه کلهم عدول، أولیاء الله تعالى و أصفیاؤه، و خیرته من خلقه بعد أنبیائه و رسله. هذا مذهب أهل السنه، و الذی علیه الجماعه من أئمه هذه الامه. ”

📚الجامع لاحکام القرآن ج ١۶ ص ٢٩٩

❕اما این صحابه عادل و برگزیده و برترین انسانها بعد از پیامبر طبق نقل بخاری , حتی نماز را هم صحیح نمی خواندند تا جایی که انس بن مالک به خاطر بی توجهی اصحاب به خواندن نماز صحیح ( به مانند نماز پیامبر ) گریه می کرد و میگفت که دیگر کسی حتی نمازش هم درست نیست و به مانند پیامبر نماز نمی خواند و نماز را ضایع کردند : ” عَنْ أَنَسٍ قَالَ: «مَا أَعْرِفُ شَیْئًا مِمَّا کَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ، قِیلَ: الصَّلَاهُ، قَالَ: أَ لَیْسَ ضَیَّعْتُمْ مَا ضَیَّعْتُمْ فِیهَا»… سَمِعْتُ الزُّهْرِیَّ یَقُولُ: «دَخَلْتُ عَلَى أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ بِدِمَشْق‏ وَ هُوَ یَبْکِی فَقُلْتُ: مَا یُبْکِیکَ؟ فَقَالَ: لَا أَعْرِفُ شَیْئًا مِمَّا أَدْرَکْتُ إِلَّا هَذِهِ الصَّلَاهَ، وَ هَذِهِ الصَّلَاهُ قَدْ ضُیِّعَتْ. ”

📚صحیح البخاری، ج‏۱، ص: ۳۴۶ طبع مصر

▫️وهابی به جای اشکال کردن به حماد که تنها مستحبات نماز را به جا نیاورده بود باید پاسخ عمل اصحاب را دهد که اصل ادای نماز را به نحو صحیح ترک کرده بودند !!!!

0
کارشناس1 2 هفته 0 پاسخ ها 25 دیده شده 0

ارسال یک پاسخ