مخالفت مرحوم امام خمینی با حق رای زنان !!!
پرسش :
❓توهین روح الله خمینی به زنان در سال ۱۳۴۱ : رای دادن زنان در مخالف اسلام و تشیع است.
خمینی در تاریخ ۱۳۴۱/۰۷/۱۷ در نامهای در اعتراض به تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی، تلگرافی به شاهنشاه ارسال مینماید. متن این نامه بدین شرح است:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
حضور مبارک اعلیحضرت همایونی
پس از اهدای تحیت و دعا، به طوری که در روزنامهها منتشر است، دولت در انجمنهای ایالتی و ولایتی، «اسلام» را در رأی دهندگان و منتخبین شرط نکرده؛ و به زن ها حق رأی داده است. و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمائید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامههای دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
▫️مرحوم امام خمینی در موارد متعددی تصریح می کردند که موافق آزادی زنان و ورود زنان به عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی هستند و اساسا این حقوق را اسلام به زنان داده است و زنان آزادانه دارای حق رای و انتخاب و تصمیم گیری و حق انتخاب شدن هستند .
👈اما آنچه ممنوع است آن است که به بهانه آزادی , زنان به عنوان یک شیء و کالا قلمداد شوند تا وسیله ای برای ارضای شهوات مردان هوس باز باشند 👉
❕مثلا امام خمینی در موردی فرمودند :
” دولت اسلامى قهقراگرا نیست و با همه مظاهر تمدن موافق است، مگر آنچه که به آسایش ملّت لطمه وارد آورده و با عفت عمومى ملّت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است، بلکه خود پایهگذار آزادى زن در تمام ابعاد وجودى زن است. ”
📚صحیفه امام ج ۵ ص ۴۶۷ مصاحبه با رادیو تلویزیون لوگزامبورگ، ۲۰/ ۱۰/ ۵۷٫
❕” در خصوص زنان، اسلام هیچگاه مخالف آزادى آنها نبوده است، بعکس اسلام با مفهوم زن شىء شده و بهعنوان شىء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت وى را به وى باز داده است. زن مساوى مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهاى خود را انتخاب کند. اما رژیم شاه است که با غرق کردن آنها در امور خلاف اخلاق می کوشد تا مانع آن شود که زنان آزاد باشند …. ما می خواهیم که زنان را از فساد که آنان را تهدید می کند آزاد سازیم ”
📚صحیفه امام ج ۲ ص ۳۷۰ مصاحبه با نشریه لوموند، ۱۶/ ۲/ ۵۷٫
” اسلام زنها را بیشتر حقوقشان را ملاحظه کرده است تا مردها. این هم معنا که بعد از این چه خواهد شد زنها حق رأى دارند. از غرب بالاتر است این مسائلى که براى زنها ما قائل هستیم، حق رأى دادن دارند، حق انتخاب دارند. حق انتخاب شدن دارند. همه اینها هست تمام معاملاتشان به اختیار خودشان هست و آزاد هستند ”
📚صحیفه امام ج ۶ ص ۴۳۶ در جمع اقشار مختلف مردم، ۹/ ۱/ ۵۸٫
” زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامى فردا شرکت دارند، آنان از حق رأى دادن و رأى گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخیر ایران، زنان ایران نیز سهمى چون مردان دارند. ما همهگونه آزادى را به زن خواهیم داد، البته جلوى فساد را مىگیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقى نیست. ”
📚صحیفه امام ج ۵ ص ۵۲۰ مصاحبه با روزنامه اطلاعات، ۳/ ۱۱/ ۵۷٫
❕” زنان همانطور که قبلًا گفتم، مىتوانند در ارتش باشند. آنچه اسلام با آن مخالف است و آن را حرام مىداند فساد است، چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد فرقى نمىکند … اسلام نمىخواهد که زن به عنوان یک شىء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام مىخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانى جدى و کارآمد بسازد. ما هر گز اجازه نمىدهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند ”
📚صحیفه امام ج ۵ ص ۲۹۳ _ ۲۹۴ مصاحبه با استاد دانشگاه روتکرز آمریکا، ۷/ ۱۰/ ۵۷٫
❕” زنان در جامعه اسلامى آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلسین به هیچ وجه جلوگیرى نمىشود. از چیزى که جلوگیرى مىشود، فساد اخلاقى است که زن و مرد نسبت به آن مساوى هستند. ”
📚صحیفه امام ج ۵ ص ۱۸۳ مصاحبه با مفسر تایمز آمریکا، ۱۶/ ۹/ ۵۷٫
❕” در نظام اسلامى زن بهعنوان یک انسان مىتواند مشارکت فعال با مردان در بناى جامعه اسلامى داشته باشد ولى نه بهصورت یک شىء، نه او حق دارد خود را به چنین حدى تنزل دهد و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند ”
📚صحیفه امام ج ۴ ص ۴۱۴ مصاحبه با مجله نیوروو آمستردام، ۱۸/ ۸/ ۵۷٫
👌بنابراین از این نصوص صریح تاریخی که مرحوم امام خمینی بارها قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متذکر شدند , روشن می شود که ایشان کاملا با آزادی زنان و ورودشان به عرصه های مختلف اجتماعی و انتخاب شدن و دارا بودن از حق رای موافق بودند و تنها مخالفتشان با به فساد کشاندن زنان بوده است .
❕در مبحث انجمن های ایالتی و ولایتی هم اگر مرحوم امام خمینی با حق رای زنان مخالفت داشتند از این جهت بود که شاه قصد داشت به بهانه ورود زنان در عرصه های اجتماعی و دارایی از حق رای و حق انتخاب شدن , زنان را بیشتر غرق فساد و فحشاء کند و از طریق سرگرم کردن مردم و به خصوص زنان به فساد انگیزه قیام و انقلاب را از مردم بگیرد , چنانچه که مرحوم امام خمینی در مورد علت مخالفتش با حق رای زنان به روشنی متذکر این نکته شده و فرمودند :
” مگر با چهار تا زن فرستادن [به] مجلس، ترقى حاصل مىشود؟ مگر مردها که تا حالا بودند ترقى براى شما درست کردند تا زنهایتان ترقى [درست کنند]؟ ما مىگوییم اینها را فرستادن در این مراکز جز فساد چیزى نیست. شما بعد تجربه کنید ببینید بعد از ده سال، بیست سال، سى سال دیگر، اینها را بفرستید، به خیال خودتان، ببینید اگر شما جز فساد چیز دیگرى دیدید؟👈 ما با ترقى زنان مخالف نیستیم، با این فحشا مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم ” 👉
📚صحیفه امام، ج۱، ص: ۳۰۵ سخنرانی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۴۳
👌در این رابطه مورخین می نویسند :
” به دنبال نخستوزیرى اسدالله علم در تیرماه ۱۳۴۱ و سفر جانسون، معاون رئیسجمهور آمریکا به ایران در شهریور همان سال، طبق برنامه آمریکاییان براى سلطه بیشتر بر ایران، در مهرماه ۱۳۴۱ دولت اسدالله علم لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى را برخلاف قانون اساسى مشروطه تنظیم و پس از تصویب، در غیبت طولانى مجلس شوراى ملى، متن آن را از طریق جراید منتشر نمود. در این لایحه، قید اسلام و سوگند به قرآنمجید از شرایط نمایندگى حذف و براى فریبکارى، به زنان حق رأى داده شد. این حرکت که براى حذف اسلام از جامعه و نفوذ وابستگان به بیگانگان در مسئولیتهاى مهم بهخصوص فرقه صهیونیستى- انگلیسى بهائیت طراحى شده بود، با مخالفت شدید امامخمینى (قدس سره) روبهرو شد. ایشان با همراهکردن عدهاى از علما درخواست لغو آن را مطرح کرد که در نتیجه دولت مجبور به لغو این لایحه در آذر ماه شد و بدینرو اولین پیروزى در نهضت امامخمینى (قدس سره) شکل یافت. ”
📚ایران, دیروز امروز فردا، ص: ۶۷
❕” مخالفت جامعه روحانیت در این زمینه چنین توجیه گردید که زنان ایرانى از ابتدائىترین حقوق انسانى همانند مردان محروم بودند شاه در خدمت امریکا بود ماهیت اعطاى حق رأى به زنان جز فریب، اغفال و به فساد کشاندن نسوان ( زنان ) چیزى در برنداشت و با فرستادن چند زن به انجمن دردى دوا نمىشد. مخالفت با تصویبنامه مخالفت با آزادى (بانوان ) نبود بلکه مخالفت با توسعه فساد بود که رژیم در جهت آن پیوسته گام برمىداشت و به همین جهت امام خمینى در همان تاریخ اعلام داشت «ما با ترقى زنها مخالف نیستیم، ما با این فحشا مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم مگر مردها در این مملکت آزادى دارند که زنها داشته باشند؟! مگر آزاد مرد و آزاد زن با لفظ درست مىشود؟!». ”
📚تاریخ سیاسی معاصر ایران , جلال الدین مدنی , ج ۱ ص ۶۲۳ پاورقی
ارسال یک پاسخ
شما برای افزودن نظر جدید یا باید وارد شوید یا اینکه ثبت نام کنید. ورود ثبت نام