پاسخ به کمال حیدری در مورد رابطه شیخ مفید و صدوق

سوال

پرسش

❔مذهب شیعه توسط چند آخوند تدوین شده است که همه همدیگر را دیوانه، بى عقل و بى دین خطاب میکنند.
در این ویدیو آیت الله سید کمال حیدری از روى کتابهاى شیخ مفید نقل قول میکند:
▪️شیخ مفید معتقد بود شیخ صدوق دین نداشته، تابع هوا و هوس، ناقص العقل و ضعیف الرای بوده و اصلا دیوانه بوده!
نکته جالب اینجاست که:
این شیخ مفید خودش شاگرد شیخ صدوق بوده و جالبتر از آن اینکه هر دو نفر آنها از ستونهای فکری حوزه های علمیه هستند و تقریبا ۹۰ درصد مباحث کلامی حوزه از شیخ مفید و بالای ۵۰ درصد مباحث روایی حوزه از شیخ صدوق میباشد.
همانطور که آیت الله کمال حیدری در کلیپ میگوید:
اگر این اتهامات شیخ مفید راست باشد نزدیک به ۵۰ درصد فقه حوزه بر باد است و اگر این ادعا دروغ باشد شیخ مفید از عدالت خارج است و ۹۰ درصد مبانی کلامی حوزه بر باد است ❗️❗️

💠#پاسخ💠

۱⃣در مورد سید کمال حیدری گفتنی است که ایشان نزد تشیع جایگاهی ندارد و مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه قم ، بیانیه در گمراهی و ضلالت او صادر کردند که می توانید در ذیل بخوانید ؛

💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2407

۲⃣شیخ صدوق از بزرگان علمای شیعه بوده است که با دعای امام عصر علیه السلام به دنیا آمد .

❕رجالی معروف نجاشی در مورد شیخ صدوق چنین می گوید ؛

« او شیخ و فقیه ما و آبروی و چهره درخشان شیعه در خراسان بود.در حالی که جوانی کم سن و سال بود بزرگان شیعه از او استماع حدیث و اخذ معارف کرده اند»

📚رجال النجاشی،ص۳۸۹

۲⃣شیخ طوسی ،شیخ الطائفه در رجال خود از صدوق چنین یاد می کند ؛

« او جلیل القدر ،حافظ ،آگاه به فقه و اخبار و رجال و دارای تالیفات زیادی می باشد»

📚رجال الطوسی، ص۴۹۵

❗️و در کتاب فهرست خود چنین می آورد ؛

« او جلیل القدر و حافظ حدیث و بصیر و آگاه به رجال و ناقد و صاحب نظر در اخبار است که در میان علما و دانشمندان اهل قم همانند او در فراوانی و سرشاری علم و از حفظ داشتن حدیث دیده نشده است و دارای حدود سیصد تصنیف و کتاب است»

📚الفهرست ص۱۵۷

❕نجاشی نقل می کند ؛

« ابو الحسن على بن حسین بن موسى بن بابوُیِه قمى ( پدر شیخ صدوق ) شیخ قمى‏ ها در روزگار خود و پیشوا و فقیه و معتمَد آنان، به عراق آمده بود و با ابو القاسم حسین بن روح ( نائب امام عصر علیه السلام ) که خدایش رحمت کناد ملاقات کرد و مسائلى از او پرسید و بعد از آن، توسّط على بن جعفر بن اسود، نامه‏ اى برایش نوشت و خواهش کرد که از جانب او نوشته‏ اى به صاحب علیه السلام برساند و در آن از ایشان بخواهد که دعا کند خداوند، به او پسرى روزى کند.
امام علیه السلام به او نوشت: «در این خصوص، برایت دعا کردیم و به زودى دو فرزند پسر نیک، روزى خواهى شد». پس، ابو جعفر ( شیخ صدوق ) و ابو عبد اللّه، از کنیزى برایش متولّد شدند.ابو عبد اللّه حسین بن عبید اللّه مى‏ گفت: از ابو جعفر شنیدم که مى ‏گوید: من، با دعاى صاحب الأمر علیه السلام متولّد شده ‏ام، و به این مى‏ بالید. »

📚رجال نجاشی ص ۲۶۱ _ بحار الانوار ج ۵۱ ص ۳۰۶

👌ذهبی رجالی اهل سنت هم در مورد شیخ صدوق می نویسد ؛

« رییس امامیه و دارای تصانیف مشهور بین شیعه بوده است »

📚سیر اعلام النبلاء ج ۱۶ ص ۳۰۳

👌و در فضل او همین بس که شیخ مفید شاگرد او بوده است ؛

📚السرائر ، ابن ادریس ج ۲ ص ۵۲۹

۳⃣شیخ مفید نیز از بزرگان شیعه بوده است . شیخ طوسى یکى از شاگردان مفید در کتاب فهرست میگوید ؛

« محمّد بن محمّد بن نعمان مکنى بابى عبد اللَّه و معروف بابن معلم از متکلمین شیعه است که در زمان او ریاست شیعه به او منتهى شد، و در علم و صناعت کلام مقدم بر دیگران بود، و در فقه نیز سرآمد فقهاى زمان بوده، مردى سریع الانتقال و با فطانت و حاضر جواب بود، و او نزدیک بدویست جلد کتاب کوچک و بزرگ تألیف کرده است »

📚الفهرست ص ۱۸۶

❕ابن حجر سنی در کتاب لسان المیزان در باره او گوید ؛

« او عالم شیعه و داراى تألیفات بسیارى است که به دویست کتاب میرسد … و بسبب عضد الدوله داراى صولتى عظیم بود، در سال ۴۱۳ از دنیا رفت، و هشتاد هزار شیعه جنازه ‏اش را تشییع کردند، مردى بود بسیار زاهد و با خشوع و حریص در فرا گرفتن علم و دانش، گروه زیادى از او استفاده علمى کردند، و خود او در میان شیعه مقام ارجمندى را دارا شد تا بدان جا که گویند بر همه ما منت نهاد … شبها اندکی می خوابید سپس بر می خواست و به نماز یا مطالعه و یا درس و یا قرائت قرآن مشغول می شد »

📚لسان المیزان ج ۵ ص ۳۸۶

 

❕شیخ مفید در مقام خدمت گزارى به ساحت قدس امام عصر علیه السلام بدان پایه رسد که در توقیعاتی مورد مدح و ثنای امام قرار گرفت به این تعابیر ؛

🔸‏ « سلام بر تو، اى دوستدار مخلص در دین که در باره ما به جایگاه والاى یقین، دست یافته‏ اى (به ما یقین دارى)! ما براى تو خدایى را مى‏ ستاییم که جز او خدایى نیست و از او مى‏ خواهیم که بر سَرور و مولا و پیامبرمان، محمّد، و خاندان پاکش درود فرستد. خدا توفیقت را در یارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستینت از طرف ما فراوان کند! به تو اعلام مى‏ کنیم که به ما اجازه داده شده است که تو را با این نامه (مکاتبه) گرامى بداریم و آنچه را از جانب ما باید به دوستدارانمان برسد، به تو بگوییم. خداوند، عزّت اطاعتش را به آنان ارزانى دارد و با مراقبت و محافظت خودش، آنچه را اندیشناک آن هستند، کفایت کند. خداوند، تأییدت کند! به یارى او در برابر دشمنانِ از دین بیرون رفته‏ اش، آن گونه که به تو مى‏ گوییم، ایستادگى کن، و در رساندن آن به کسى که اطمینان دارى، آن گونه که برایت ترسیم مى ‏کنیم، عمل نما، إن شاء اللَّه تعالى. »

📚احتجاج ج ۲ ص ۵۹۶

👌و فرمود ؛

«این نامه ما، به توست اى برادر ولایت ‏مدار، دوست پاکباز بى ‏زنگار و یار وفادار ما! خداوند، تو را با دیده بى ‏نیاز به خوابش، نگاه دارد! از نامه محافظت کن و دست‏خطّ آنچه را برایت نگاشتیم، به هیچ کس نشان مده و مضمون آن را به کسى که اطمینان دارى، برسان و آنان را به عمل بر طبق آن سفارش کن، إن شاء اللَّه. و خدا بر محمّد و خاندان پاکش درود فرستد».

📚همان منبع

۴⃣شیخ مفید نهایت احترام را نسبت به استادش شیخ صدوق رعایت می کرده است و هر جا از او نقل قول یا روایتی می کرده است با تعبیر « رحمه الله » رحمت و غفران الهی را برای شیخ صدوق طلب می کرده است ؛

📚امالی مفید ص ۲۸۵ _ المسائل السرویه ص ۷۱ و …

۵⃣کانال معاند به نقل از کمال حیدری می آورد که شیخ مفید در کتاب « عدم سهو النبی » گفته است که شیخ صدوق ناقص الرای و تابع هوا و هوس بوده است .

❕با توجه به آنچه گذشت و مقام علمی و عملی شیخ مفید که امام عصر علیه السلام هم او را ستوده است ، روشن می شود که چنین نسبتهایی به شیخ مفید کاملا مردود است .

❕انتساب کتاب « عدم سهو النبی » به شیخ مفید که گفته می شود در رد شیخ صدوق نوشته است ، و مطالب فوق در آن آمده است قطعی نیست ؛

۱⃣ نجاشی رجالی معروف با آن اطلاعات وسیعی که نسبت به آثار شیخ مفید داشته که در کتاب رجال خود از عموم آنها نام می برد ، کتابی به نام عدم سهو النبی را جزء آثار شیخ مفید بر نمی شمرد که این گواه بر عدم انتساب کتاب مذکور به شیخ مفید است ؛

📚رجال نجاشی ص ۳۹۹

۲⃣شیخ طوسی نیز که از کتب شیخ مفید نام می برد ، اشاره به کتاب « عدم سهو النبی » نمی کند ؛

📚الفهرست ص ۴۴۵

۳⃣ابن شهر آشوب نیز با این که از آثار شیخ مفید سخن می گوید ، اما از کتاب « عدم سهو النبی » سخنی به میان نمی آورد ؛

📚معالم العلماء ص ۱۱۲

۴⃣مولف کتاب رجالی « منتهی المقال » نیز تصریح می کند که کتاب « عدم سهو النبی » از شیخ مفید نمی باشد .

📚منتهی المقال ج ۶ ص ۱۸۸

۵⃣مولف کتاب « مستدرکات اعیان الشیعه » هم از نسبت دادن قطعی کتاب عدم سهو النبی به شیخ مفید خودداری می کند ؛

📚مستدرکات اعیان الشیعه ج ۷ ص ۲۹۲

۶⃣و بالاخره کتاب شناس معروف و بزرگ ، شیخ آقا بزرگ تهرانی ، تصریح می کند که کتاب مذکور از آثار شیخ مفید نمی باشد « بذلک کله یوید احتمال کون المولف غیر المفید »

📚الذریعه الی تصانیف الشیعه ج ۵ ص ۱۷۶

 

حل شده 0
کارشناس1 4 سال 1 پاسخ 942 دیده شده 0

پاسخ ( ۱ )

  1. در ویدئوی مشهور آیت الله کمال حیدری، با نهایت تواضع منبع تمام حرف های خود را ذکر میکنند. ایشان برای رفع هر گونه شبهه در جلسه درس خارج خود، در نهایت فروتنی، هر ادعا را نه تنها با نقل مجلد کتاب منبع (در اینجا رساله دهم از رسائل شیخ مفید) و صفحه آن، متذکر میشوند بلکه پا را فراتر نهاده در جلوی دوربین کتاب را باز کرده و متن کتاب را نیز نشان میدهند که فردا روزی فرد مغرضی نیاید و نگوید که آیت الله کمال حیدری کلامی را بدون سند گفته است. والله اعلم و انتم لا تعقلون

    بهترین پاسخ
    لغو بهترین پاسخ

ارسال یک پاسخ